105 Gegenwärtig haben wir allerdings mit einem Rückfall in das Denken der sechziger Jahre zu kämpfen. In Zeiten der wirtschaftlichen Stagnation versucht man derzeit, in den Strategien der Nachkriegszeit das europäische Heil zu finden. Soll heißen: Förderung der Infrastruktur – nur „hardware“ (Bahnen, Strassen, ....) Glorifizierung der Wachstumsidee, ein Trend zum Neo- konservatismus. Ein gewisses Hindernis bei der Analyse des EU-Budgets in Sachen Gender stellt die hohe Abs- traktheit dar. Während man bei einem Vergleich des Sportbudgets auf lokaler Ebene sehr augen- scheinlich den unterschiedlichen Nutzen für Männer und Frauen anschaulich machen kann, ist das bei großen Summen unter abstrakten Titeln (abgefasst in Eurosprech) schon viel schwerer – und damit auch weniger motivierend. Wir stehen inhaltlich auch vor den gleichen Fragen wie alle Ent- scheidungsebenen – wie etwa bei der Bewertung unbezahlter (Frauen)Arbeit, beim Pensionsrecht, etc. Dennoch ist das Anliegen auch auf europäischer Ebene durchzusetzen. Ein Schritt in eine ähnliche Richtung wurde in den Ausschüssen des EP schon getan: jeder Ausschuss hat eine Person zu benennen, die die behandelten Anträge auch in Sachen Gender Mainstreaming analysieren sollte. Aber: Bspeispiel Verkehrsausschuss: leider wurde schnell eine Konservative nominiert, die sich kaum zu Wort meldet, als ich mein Interesse dafür bekundet hatte. 6.7 Summary of Discussions with the audience The discussion following the statements of the discussants clearly showed that there is a lack of concrete steps, incentives respective sanctions at the EU level to implement Gender Budgeting. The representative from the Commission explained this by a lack of competence. This defensive stand was intensely contested by the audience by referring to other policy areas where by means of open methods of coordination quite some progress is achieved. As for Austria, SC Steger announced strategic implementation of Gender Budgeting as of 2011 in combination with the requirement to implement performance oriented budgeting. It is necessary to build up knowledge and experience on Gender Budgeting in the administration. According to him, in the course of the discussions around the reform of the legal stipulations concerning the federal budget political pressure to introduce Gender Budgeting has been build up. Several voices from the audience called for an immediate implementation strategy for introducing the systematic application of Gender Budgeting in the shorter run, which is both possible and necessary. The discussions revealed that there is still little understanding about the emancipatory potential of Gender Budgeting among politicians and public administration. Proposals by discussants, like Diane Elson’s contribution underlining the importance of identifying gender specific targets and benchmarks (e.g. gender wage gap, gender based violence) in order to focus on progress and the proposal on scorecards to evaluate Gender Budgeting projects were not taken into consideration by the officals. Equally, Christa Schlager’s view on changing framework conditions at the European level which imply counterproductive developments for emancipatory, transparent and democratic budgetary policies, did not get adequate attention.