Wie die CETA-Regeln zum Schutz von Investoren das Allgemeinwohl in Kanada und der EU bedrohen 19 Notes 1 Siehe http://eu-secretdeals.info/ceta/ für aktualisierte Informationen über CETA und Making Sense of the CETA, eine erste Analyse des endgültigen CETA-Vertragstextes von ExpertInnen aus Kanada und der EU (in englischer Sprache). 2 Bei Worten wie „Investor“ verwenden wir dann keine geschlechtergerechte Formulierung (z.B. InvestorInnen), wenn es sich i. d. R. nicht um Personen, sondern um Unternehmen bzw. Körperschaften handelt. 3 Corporate Europe Observatory/Transnational Institute (2012): Profiting from Injustice. How law firms, arbitrators and financiers are fuelling an investment arbitration boom, Kapitel 4; van Harten, Gus 2012: Arbitrator Behaviour in Asymmetrical Adjudication: An Empirical Study of Investment Treaty Arbitration, Osgoode Hall Law Journal 50:1, 211-268. (in englischer Sprache) 4 van Harten, Gus (2014): Why arbitrators not judges? Comments on the European Commission’s approach to investor-state arbitration in TTIP and CETA. Summary, 2. (in englischer Sprache) Im Rahmen der Übersetzung der vorliegenden Broschüre vom Englischen ins Deutsche wurden auch die ursprünglich englischsprachigen Zitate ins Deutsche übertragen. 5 UNCTAD (2014): Recent developments in investor-state dispute settlement (ISDS), April, 1. (in englischer Sprache) 6 Tienhaara, Kyla (2010): Regulatory Chill and the Threat of Arbi– tration. A View from Political Science. (in englischer Sprache) 7 Zitiert in Greider, William (2001): The Right and US Trade Law. Invalidating the 20th Century, The Nation, 17 November. (in englischer Sprache) 8 Zitiert in Kenn, Kip (2013): Landmark Canada/ EU trade agreement could have major implications for miners, Mineweb, 23 October. (in englischer Sprache) 9 Alle Umrechnungsangaben dieser Publikation gehen vom Umrechnungskurs des 14. Oktober 2014 aus (1 € = 1,27 US$; 1 € = 1,42 CAN$). 10 IIAPP 2011: SD Myers v Canada (NAFTA Chapter 11). (in englischer Sprache) 11 Public Citizen (2014): Table of Foreign Investor-State Cases and Claims under NAFTA and Other US “Trade” Deals, August, 14. (in englischer Sprache) 12 Corporate Europe Observatory/Council of Canadians/Trans– national Institute (2013): The right to say no. EU-Canada trade agreement threatens fracking bans. (in englischer Sprache) 13 Trew, Stuart (2013): Eli Lilly’s NAFTA lawsuit should prompt rethink of investor ‘rights’ deals, 30 August. (in englischer Sprache) 14 Council of Canadians (2012): Exxon Mobil’s disastrous NAFTA win against Canada: Resource management and sustainable development take a hit in three different investor-state disputes, 4. Juni. (in englischer Sprache) 15 Canadian Centre for Policy Alternatives (2014): Investor-State Dispute Settlement in the TTIP and CETA. Submission to the European Commission’s public consultation, 17. (in englischer Sprache) 16 Ibid. 17 UNCTAD (2014), siehe Endnote 5, 1, 8. (in englischer Sprache) 18 PowerShift/Forum Umwelt und Entwicklung (2012): Der deutsche Atomausstieg auf dem Prüfstand eines internationalen Investitionsschiedsgerichts? 19 International Investment Arbitration and Public Policy (IIAPP) (2011): Foresti v South Africa (Italy-South Africa BIT). (in englischer Sprache) 20 Corporate Europe Observatory/Transnational Institute (2014): Profiting from Crisis. How corporations and lawyers are scaven– ging profits from Europe’s crisis countries, 12 und Kapitel 3. (in englischer Sprache) 21 Karadelis, Kyriaki (2012): Can Veolia trash Egypt at ICSID?, Global Arbitration Review, 28. Juni. (in englischer Sprache) 22 Sushama, Deepu Jojo (2014): Micula Brothers vs. Romania: A Road Map for Future Investors in Europe, Young Arbitrators Belgium, 8. Januar. (in englischer Sprache) 23 Corporate Europe Observatory/Transnational Institute (2014), siehe Endnote 20. (in englischer Sprache) 24 Institute for Policy Studies (2013): Mining for Profits in International Tribunals, 1. April. (in englischer Sprache) 25 Whittington, Les (2010): Canadian mining firms worst for environ– ment, rights: Report, The Star, 19. Oktober. (in englischer Sprache) 26 Die bestehenden bilateralen Investitionsverträge zwischen Kanada und Tschechien, Ungarn, Kroatien, Litauen, Polen, Malta, Rumänien und der Slowakei können auf der Webseite der kanadischen Regierung eingesehen werden. (in englischer Sprache) 27 Keen, Kip (2013), siehe Endnote 8. (in englischer Sprache) 28 Ibid. 29 Friends of the Earth Europe (2014): Dirty Deals: How trade talks threaten to undermine EU climate policies and bring tar sands to Europe, 9. (in englischer Sprache) 30 Pembina Institute, Oilsands 101: Climate Impacts. 31 CBC News (2014): European Union drops plan to label oilsands crude ‘dirty’, 7. Oktober. (in englischer Sprache) 32 Frigon, Mathieu (2001): The Foreign Investment Review Process in Canada, Library of Parliament, Parliament of Canada, July 12; Hurtig, Mel 2008: The Truth About Canada, chapter 24. (in englischer Sprache) 33 Industry Canada (2014): Investment Canada Act Statistics - Quarter 2, Tabelle 3. (in englischer Sprache) 34 Foreign Affairs, Trade and Development Canada (2010): Canada’s State of Trade: Trade and Investment Update 2010. (in englischer Sprache) 35 UNCTAD (2014), siehe Endnote 5, 1, 8. (in englischer Sprache) 36 van Harten, Gus (2012), siehe Endnote 3. (in englischer Sprache) 37 Corporate Europe Observatory/ Transnational Institute (2012): Profiting from Injustice. How law firms, arbitrators and financiers are fuelling an investment arbitration boom, chapter 4, Kapitel 3. 38 Corporate Europe Observatory/Transnational Institute (2014), siehe Endnote 20, 30. (in englischer Sprache) 39 Presseerklärung: Stop the Corporate Giveaway! A transatlantic plea for sanity in the EU – Canada CETA negotiations, November 2013. (in englischer Sprache) 40 CLC/ETUC (2013): EU-Canada Comprehensive Economic and Trade Agreement, Januar. (in englischer Sprache) 41 EDRi (2014): EU Commissioner on ISDS consultation. “An outright attack”, 30. Juli. (in englischer Sprache)